tipiripic
|
26.04.2011. 09:55
poštovani,javljam Vam se u nadi da ćete mi pomoć u mom problemu vezanom za dijete.Imam sina starog 8 i pol godina...ide u 1.razred O.Š poliklinike SUVAG.
Dg. mu je mješani poremečaj razumijevanja i govora,međutim već duže vrijeme sumnjam da je i hiperaktivan,što mi je i njegova učiteljica u jednom razgovoru napomenula.
Stalno upada u riječ kad s nekim razgovaram,bilo preko telefona ili ovako iako ga prethodno upozorim na to,jako je nestrpljiv i sve što želi mora dobit odmah...znači nema čekanja,jer inaće ponavlja stalno što hoče dok to ne dobije,npr.perem suđe ,a on traži sok..ja kazem pričekaj minutu da završim,međutim on opet trazi dok ne dobije.
U školi mi učiteljica govori svaki dan kad dođem po njega da trči nenormalno,stalno pod nastavom priča,kod kuče isto tako i već sam mu par puta sama znala reć daj šuti malo ,a njegov odgovor je ''ja ne mogu šutjet''.Toliko energije ima da ni sama ne znam od kud.Kad smo trebali ić na snimanje glave ili sluha u spavanju morao je bit budan cijelu noć da bi na snimanju spavao,međutim on je bio budan cijeli dan od 8 ili 9 sati ujutro i cijelu noć,a kad smo došli na snimanje njemu se i dalje nije spavalo(morala sam ga na rukama uspavat i tad je imao 4 ili 5 god.).Kod kuće isto tako ne zaspi prije 2 ili 3 sata ujutro s tim da ode u krevet najkasnije do 22 sata.I jako je emotivan...čim se malo povisi ton on počne plakat iz petnih žila.Inače je uškoli po ponašanju jako dobar,ne tuče se,ne dira drugu djecu, sa svima se slaže i učiteljica ga hvali al stalno govori za to trčanje i pričanje!isto tako kod sjedenja za stolom ili na kauču stalno se nekud premješta ne moze bit na jednom mjestu.Pitala sam učiteljicu da ga školska psihologica testira na hiperaktivnost pa da znam dal' je ili je jednostavno takvo dijete,ona kaze da ne govorim to jer ga prebacujem u redovnu školu iako bi trebao nastavit dalje u SUVAG.Pa Vas sad ja molim da mi date Vi kao stručnjak neki savjet šta da napravim i da li je tu u pitanju hiperaktivnost ili nešto drugo.Unaprijed zahvaljujem!!
|
Hana Hrpka, prof. psih.
|
02.05.2011. 19:45
Poštovana,
drago mi je što ste se obratili Hrabrom telefonu za pomoć. Vjerujem da ste zabrinuti zbog svog sina i svakako je pozitivno što ste se obratili Hrabrom telefonu za savjet.
Naveli ste da je Vaše dijete nemirno, puno energije, kasno zaspi, upada u riječ, trči i priča za vrijeme nastave. To sve mogu biti simptomi hiperaktivnosti, odnosno ADHD-a (Poremećaja hiperaktivnosti i deficita pažnje). Ipak, to treba uzeti s oprezom i ne donositi zaključke prije nego što se dijete pošalje na procjenu psihologu. Napisali ste da dijete ne možete poslati školskom psihologu jer bi to moglo zakomplicirati prebacivanje u redovnu školu. U tom slučaju postoje i druga mjesta na kojima rade kvalitetni dječji psiholozi, primjerice Klinika za dječje bolesti (Klaićeva bolnica) u Zagrebu ili Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba (tražite uputnicu od pedijatra i čekanje je malo duže). Tada ne biste morali nalaz o Vašem djetetu povjeriti školi u koju prebacujete dijete, iako to smatram korisnim kako bi se djetetu osigurala adekvatna nastava i pomoć ukoliko je doista hiperaktivno. Ukoliko su učitelji upoznati s djetetovim stanjem, mogli bi od početka raditi s njim na primjeren način i smanjiti posljedice problema u ponašanju koji se pojavljuju.
Vjerujem da Vam je ponekad teško kad je vaše dijete nestrpljivo i puno energije te kad Vas učiteljica često na to upozorava. U takvim situacijama sinu možete pomoći tako da se s njim dogovorite o svakodnevnom rasporedu i rutini u izvršavanju školskih zadataka. Kod akademskog uspjeha hiperaktivne djece planiranje je izuzetno važno. Ono djetetu daje strukturu i olakšava učenje. Također, važno se usmjeriti na pozitivno, na ono što je dijete napravilo, zadatke koje je uspješno završilo, a ne na ono što nije napravilo ili kada Vas nije poslušalo. Usmjeravanje na pozitivno povećava motivaciju djeteta da i dalje obavlja zadatke i jača njegov osjećaj kompetencije i postignuća.
Kad razgovarate sa svojim djetetom i želite da nešto učini ili Vas posluša, uklonite distraktore prije razgovora (ugasite TV, igre i drugo), a naredbe izrecite jednostavnim riječima. Osigurajte da Vas je dijete čulo (kontakt oči u oči) i tražite da ponovi naredbu ako niste sigurni da je čulo (primjerice kada upada u Vaše telefonske razgovore). Nakon izdavanja zahtjeva/naredbe obratite pažnju je li dijete poslušalo i odmah pozitivno komentirajte ako je poslušalo. Posebno se potrudite nagraditi i pohvaliti samoinicijativno dobro ponašanje. Pri izdavanju zahtjeva, nemojte davati više naredbi odjednom i nemojte izdavati naredbu u obliku pitanja ili traženja usluga jer je važno da Vas dijete ozbiljno shvati. Ovakvi jednostavni savjeti dosta olakšavaju komunikaciju s hiperaktivnom djecom i moglo bi Vam olakšati svakodnevne situacije.
Također, nešto više o ADHD-u i savjetima kako postupati s djetetom kojemu je dijagnosticiran možete naći na stranici http://free-ka.t-com.hr/Savjetova...rlovac/Teme/ADHD/ADHD_edukacija.html.
Za kraj bi Vam se još jednom zahvalila što ste nam se obratili i nadamo se skorom i pozitivnom rješenju Vašeg problema. Ako imate dodatnih pitanja vezanih uz Vaše dijete možete se obratiti i besplatnoj i anonimnoj savjetodavnoj liniji Hrabrog Telefona na broj 0800 0800 svakim radnim danom od 9 do 20 sati ili putem chat-a na www.hrabritelfon.hr svakim radnim danom od 15 do 18 sati.
Srdačan pozdrav,
Hana Hrpka, prof.
|