Dječja psihologija


Da bi mogli slati poruke na forum trebate se prijaviti. Novi korisnici mogu se registrirati ovdje. Molimo vas da prije registracije pročitate Pravila za korištenje foruma.

Broj tema: 432 | Broj poruka: 1417

anonymous

Hana Hrpka, prof. psih.

Hrabri telefon
Zagreb, Draškovićeva 72


Razočaranje


Morate biti prijavljeni kako bi imali pristup forumu. Prijaviti se možete na sljedeći način: ovdje

Autor Poruka

irenag

27.04.2012. 15:50

Poštovani,

majka sam 15-godišnje ,već odrasle, djevojke. Naime, ona je krenula u srednju školu, gimnaziju točnije.
Ima problema s koncentracijom kod učenja. Ali imamo i gori problem, jer, kako se profesori iz njene bivše osnovne škole poznaju sa profesorima gimnazije rekli su im da je ona odlična učenica. I sada, tu se javlja problem, čim ona dobije neku lošiju ocjenu iz tih predmeta, profesori joj uporno govore da su razočarani, nisu to očekivali od nje. Ne znam što da radim, povuče se u sebe i kada mi se povjeri kaže da si stalno "vrti" njihove riječi kako ih je razočarala. Nadam se vašem savjetu.

Hvala Vam!

Hana Hrpka, prof. psih.

03.05.2012. 16:35

Poštovana,

iz Vašeg maila vidim da ste brižna majka koja pažljivo prati kroz što prolazi i kako se osjeća njena kćer. Drago mi je da ste se odlučili obratiti za savjet.
Gimnazijalci su nerijetko doslovce zatrpani brojnim školski predmetima i obvezama koje iz njih proizlaze. Mnogi tinejdžeri se stoga osjećaju preopterećeni i teško im je uskladiti sve svoje potrebe i sve što se od njih očekuje. Osjećaj da ne mogu ispuniti očekivanja i da se teško nose sa izazovima koji su pred njih postavljeni može utjecati na njihovu sliku o sebi i samopouzdanje. Spomenuta preopterećenost otežava i mogućnost usmjeravanja svoje pažnje na gradivo i motiviranja samog sebe.

Drago mi je što ste napisali da Vam se Vaša kćer povjerava, da se osjeća dovoljno sigurno i ugodno da s Vama podijeli što joj se događa. Čini mi se da je jako važno da je kroz vaše razgovore stalno osnažujete i ohrabrujete. Budite iskreni. Ohrabrujte je za njezin trud i pokušate umanjiti eventualni osjećaj krivnje ako nema maksimalne rezultate u svim predmetima. Porazgovarajte s njome o različitoj izazovnosti osnovne i srednje škole, osvijestite joj da je srednja škola mnogo zahtjevnija te da to i sami razumijete. Naglasite da uspjeh određuje naš trud, a ne samo krajnji rezultat.

Kada smo suočeni s neuspjehom, često gubimo vjeru u sebe i vidimo samo svoje loše strane. Pokušajte je osnažiti osvještavanjem njenih snaga i pozitivnih osobina. Pitajte ju što vidi kao svoje najbolje osobine, a zatim joj recite što Vi vidite i budite iskreni.
Također, porazgovarajte s njom o očekivanjima koje ona ima sama od sebe, o očekivanjima koje Vi imate i očekivanjima profesora koje spominjete. Vidi li možda ona neke od njih drugačije? Postavlja li sama sebi previsoke zahtjeve koje ne može ispuniti što je obeshrabruje? Misli li možda da mora ispuniti neka Vaša očekivanja koja zapravo možda ni niste postavili? Dajte joj do znanja da je Vama stalo do nje bez obzira na sve i da je važno da se trudi, ali da petice nisu najvažnija stvar i da ne mora uvijek biti sve 5.

Iz onoga što ste nam napisali, čini mi se da visoka očekivanja profesora iz osnovne škole stvaraju velik pritisak Vašoj kćeri. Visoka očekivanja mogu biti poticajna, no, ako su iznad onoga za što mi sami vjerujemo da možemo ostvariti, mogu biti vrlo loša za nas. Neki će pritom reagirati na način da počnu raditi iznad svojih mogućnosti, posvećivanjem još više vremena i energije kako bi se približili svom cilju, uz stalan osjećaj pritiska i nezadovoljstva samim sobom, dok će drugi jednostavno odustati. Žao mi je što je Vaša kćer suočena s nepedagoškim postupcima svojih profesora i vjerujem da to snažno utječe na nju.

Ponašanje profesora koje spominjete nažalost nije adekvatno. Njihov je zadatak da potiču učenike i motiviraju ih na uspjeh na pozitivan način. Stalno izražavanje razočaranja njenim manjim školskim uspjehom šalje joj poruku da ona nije dovoljno dobra kao osoba i na taj način ugrožava njeno samopouzdanje. Govori joj da je ono što radi pogrešno, ali joj ne daje smjernice ni motivaciju kako ti ispraviti. Možda biste Vi kao roditelj mogli porazgovarati s tim profesorima i ukazati im na manjkavosti u njihovom postupanju. Možete primjerice reći da razumijete njihovu dobru namjeru da je potaknu na rad, ali da njihovi postupci jako loše djeluju na nju i da biste voljeli da zauzmu drugačiji pristup. Ako to ne dovede do poboljšanja, možete se obratiti stručnom suradniku u školi (pedagogu, psihologu) koji bi tada mogli porazgovarati s tim profesorima, kao i Vašom djevojčicom.

Osim osnaživanja djevojke i razgovora s profesorima, možete je potaknuti na promjene u načinu učenja koje mogu dovesti do uspjeha i na taj način je ohrabriti i motivirati na daljnji rad.

Spomenuli ste da pri savladavanju gradiva problem predstavlja otežano koncentriranje. Na koji način se to očituje u njenom učenju i tijekom nastave i kada ste to prvi puta primijetili? Manjak koncentracije jest čest problem kod adolescenata. Tome doprinose neke specifičnosti adolescencije. Primjerice, zbog specifičnosti razvoja, mladi imaju potrebu za nekoliko sati sna više nego li odrasli ljudi. Zbog neusklađenosti škole s njihovim ritmom, sa svakim danom gube dragocjen san. Nedostatak sna djeluje kumulativno pa krajem tjedna njegovi učinci mogu biti vrlo osjetni. Također, tinejdžeri su vrlo često zaokupljeni razmišljanjima o simpatijama, prijateljima i samima sebi. Imaju veliku potrebu za druženjem s prijateljima te pronalaženjem vlastitog identiteta kroz razne hobije i aktivnosti. Bitno za njihov pravilan razvoj je da im se omogući slobodno vrijeme u kojem bi se oni mogli baviti stvarima koje su im u to doba bitne. Sve to utječe na njihovo usmjeravanje pažnje na školske sadržaje. Ukoliko osjećate da njene poteškoće s koncentracijom značajno ometaju njen školski uspjeh možete se obratiti i psihologu koji će procijeniti izlaze li one iz okvira koje možemo očekivati s obzirom na dob te predloži neke prilagodbe u načinu učenja koje mogu potaknuti njen uspjeh.

Za početak možete porazgovarati s njom i potaknuti je na neke promjene u načinu učenja koje joj mogu olakšati usvajanje gradiva. Primjerice, za uspješno učenje jako je važan adekvatan prostor za učenje koji umanjuje okolinske faktore koji ometaju i time ruše koncentraciju. Preporuča se da on bude tih i miran ili da u njemu svira poticajna instrumentalna glazba. Važno je i da u njemu ima dovoljno svjetla, ugodna temperatura, ugodan stolac i dovoljno velik vlastiti radni stol. Također, potaknite je na ustaljen ritam ustajanja i odlaska na spavanje koji će joj omogućiti dovoljno sna koji je nužan za koncetriranje. Učenje može olakšati i pravljenjem bilježaka, mentalnih mapa, čestim ponavljanjem, učenje na glas i slično. Više savjeta za uspješno učenje možete pronaći na linku: http://www.hrabritelefon.hr/hr/st.../mali-savjeti-za-uspjesno-ucenje-v-3

Ukoliko Vaša kćer ili Vi budete osjećali potrebu za savjetom ili jednostavno da Vas netko sasluša, možete se obratiti Hrabrom telefonu. Vi ili Vaša kćer možete nazvati svakim radnim danom od 9 do 20 h na broj 0800-0800. Možete se javiti i putem e-maila (savjet@hrabritelefon.hr) ili chata, koji je dostupan na linku www.hrabritelefon.hr/chat svakim radnim danom od 15 do 18 sati.

Na samom kraju, željela bih Vam se još jednom zahvaliti na javljanju i pohvaliti Vašu brigu i trud da pomognete svojoj kćeri. Nadam se da će Vam ovaj odgovor biti od pomoći i vjerujem da će uz Vašu posvećenost djevojka prevladati ovaj izazov i odrasti u sretnu i snažnu osobu koja vjeruje u sebe.

Srdačan pozdrav,
Hana Hrpka, prof.